Kiedy złożyć wniosek?
O udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy ze względu na naukę powinieneś się ubiegać, gdy Twoim głównym celem pobytu w Polsce jest podjęcie lub kontynuacja studiów niestacjonarnych.
Wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy składasz osobiście, nie później niż w ostatnim dniu legalnego pobytu na terytorium Polski.
Jeżeli złożysz wniosek w terminie i nie będzie w nim braków formalnych lub braki formalne uzupełnisz we wskazanym przez nas terminie, Twój pobyt będzie legalny od dnia złożenia wniosku do dnia, w którym decyzja w tej sprawie stanie się ostateczna.
Zezwolenie udzielone ze względu na naukę nie uprawnia do wykonywania pracy bez uzyskania zezwolenia na pracę.
Przed złożeniem wniosku przeczytaj nasze wskazówki dotyczące wypełniania formularzy wniosków
Gdzie złożyć wniosek?
- Wejdź na stronę mos.cudzoziemcy.gov.pl i utwórz konto
- Zapoznaj się z informacjami i listą najczęściej popełnianych błędów
- Wypełnij wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy
- Podaj we wniosku aktualny numer telefonu oraz adres e-mail
- Wydrukuj formularz wniosku i go podpisz
- Wydrukowany formularz wraz z załącznikami wyślij za pośrednictwem operatora pocztowego do Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
- lub dostarcz do
Biura Podawczego Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego
(hol główny Urzędu)
czynny od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu,
tj. od 7:30 do 15:30).
Wniosek złóż najpóźniej w ostatnim dniu legalnego pobytu w Polsce. Jeżeli wniosek nadasz za pośrednictwem Poczty Polskiej, liczy się data nadania korespondencji w placówce pocztowej.
Kolejnym krokiem będzie osobiste stawiennictwo/złożenie odcisków palców. Podczas wizyty uzupełnisz również inne dokumenty, które są wymagane do uzyskania stempla w paszporcie.
Jakie dokumenty złożyć?
Składaj dokumenty w oryginale (do wglądu) lub uwierzytelnionej kopii. Jeśli wysyłasz dokumenty pocztą wyślij je w oryginale wraz z prośbą o ich zwrot po naszym służbowym wykorzystaniu - po zakończeniu postępowania odeślemy do ciebie oryginały.
Gdy składasz lub wysyłasz dokumenty do sprawy korzystaj z pisma przewodniego, które zawiera imię i nazwisko, datę urodzenia oraz numer sprawy.
Takie dokumenty szybciej trafią do akt Twojej sprawy
Dokumenty potrzebne do uzyskania stempla w paszporcie (tzw. wymogi formalne):
- wniosek w 1 egzemplarzu, wypełniony on-line w Module Obsługi Spraw lub zgodnie z pouczeniem (wniosek do pobrania).
- 4 fotografie,
- kserokopia ważnego dokumentu podróży (oryginał do wglądu). W szczególnie uzasadnionym przypadku, gdy nie posiadasz ważnego dokumentu podróży i nie masz możliwości jego uzyskania, możesz przedstawić inny dokument potwierdzający tożsamość.
Do rozpoczęcia postępowania potrzebne będzie również potwierdzenie, że zapłaciłeś opłatę skarbową
Dokumenty potrzebne do udzielenia zezwolenia:
- aktualne zaświadczenie z uczelni podpisane przez Rektora lub osobę przez Niego upoważnioną do wystawiania zaświadczeń dla cudzoziemców, określające termin rozpoczęcia i zakończenia studiów, rok studiów, tryb nauki, kierunek studiów, a także ilość godzin zajęć w ciągu miesiąca,
- zaświadczenie z uczelni potwierdzające uregulowanie opłat za studia w danym roku akademickim,
- ubezpieczenie zdrowotne,
- dokument potwierdzający wystarczające środki finansowe na pokrycie kosztów utrzymania w Polsce i podróży powrotnej,
- dokument potwierdzający zapewnione miejsce zamieszkania.
Wszystkie dokumenty składasz w oryginale/uwierzytelnionej kopii.
Co powinienem wiedzieć?
Zezwolenie udzielane jest na okres nauki, nie dłużej jednak niż na 12 miesięcy. Zezwolenie to nie uprawnia do wykonywania pracy w Polsce bez zezwolenia na pracę.
Dostałem decyzję - jak otrzymać kartę pobytu?
Karta pobytu jest wydawana po uzyskaniu pozytywnej decyzji o udzieleniu zezwolenia. Przeczytaj, jak otrzymać kartę pobytu